Tanoda Híradó – A Szegedi Motiváció Tanoda bemutatása

A Motiváció Oktatási Egyesület két tanodát működtet Csongrád megyében, a Szegedi Motiváció Tanodát és a Tiszaszigeti Motiváció Tanodát. Mindkettő csatlakozott a Te, én, mi és az emberi jogok tanodai keretek között nevű projektünkhöz. Most a szegedieket mutatjuk be.

A
Motiváció Oktatási Egyesület célja, hogy a magyar oktatási
rendszer, illetve az alkalmazott pedagógiai tartalmak, módszerek
vizsgálatával és fejlesztésével elősegítsék a hazai oktatás
megújítását. Vezetői kezdeményezték a Tanodaplatform hálózatot
(tanodaplatform.hu),
mely összefogja a hasonló célokért működő tanodákat.

A
szegedi tanodába 30 diák jár rendszeresen 6-18 év között, és
a mentorok 5-8 fős csoportokban foglalkoznak velük. Bár a tanoda
megvalósításának programja januárban véget ért, a mentorok
önkéntes alapon folytatják a komplex fejlesztőfoglalkozásokat
(élménypedagógiai módszerekkel, szabadidős és sportprogramok
szervezésével), egyéni fejlesztési tervekkel, közösen
megfogalmazott szabályrendszerekkel és célokkal.

2015.
április 10-én voltunk náluk először. Táibl Ágnes, a tanoda
egyik mentora, a projekt során kapcsolattartónk, bemutatta nekünk
a polgári ház egyik lakásába berendezett háromszobás tanodát.
Gyerekek munkái a falon, képek, színek, csocsóasztal,
társasjátékok, könnyen mozdítható székek, nagy szakmai
gyakorlattal, többéves tapasztalattal rendelkező mentorok,
napsütéses kis kert, és két óra után a különböző iskolákból
érkező kicsi és kicsit nagyobb gyerekek.

Az
első alkalom mindig nehéz, mert a képzőink idegenek a
gyerekeknek, és nagyon gyorsan be kell bizonyítaniuk, hogy érdemes
rájuk odafigyelni, mert ők is őszintén figyelnek rájuk. Petrás
Zsuzsanna és Landy Annamária képzők ezeket a benyomásokat
szerezték:

Mivel
szép idő volt, úgy döntöttünk, hogy a tanoda udvarán tartjuk a
foglalkozást. A gyerekek (és kamaszok) a kezdeti idegenkedés után
egyre lelkesebben vettek részt a játékokban, és ezt a mentorok
jelenléte sem törte meg.”

Érdekes
volt látni, ahogy gyerekek és felnőttek együtt rajzolnak,
színeznek, és korosztálytól függetlenül bármilyen csoport
talál olyan tulajdonságot, ami minden csoporttagra igaz. Külön
örültem, amikor néhányan a szünetben is velünk maradtak
segíteni a tabló elkészítésében, amire már nem maradt időnk,
és annak is, hogy a gyerekek egymással is megbeszélték, mit
írjanak a kérdőívre, hogy az biztosan helyes legyen.”

Akkor
éreztem magam legjobban, amikor a kezes játék után a szünetben
néhány kislánnyal kivágtuk és felragasztottuk a kezeket, mert
éreztem, hogy ők jól érezték magukat velünk.”

A
tábor iránt sokan hevesen érdeklődtek, ez azt jelenti,
visszavárnak minket.”

Képzőink

A
második alkalommal három képzőnk – Petrás Zsuzsanna, Sipos
Alexandra és Boros Tamás – tartotta a foglalkozást. Erről és
az első alkalomról is írt nekünk Táibl Ágnes, a tanoda önkéntes
mentora:

A
névtanulós és részben önismereti játékok segítségével a
csapat tagjai bemutatkoztak egymásnak. Megismerhettük a képzőket,
és ők is kaptak egy kis szeletet a mi tanodánkból. A gyermekek
körében a legnagyobb népszerűségnek a „kezes játék”
örvendett, amely során a csapatoknak öt közös tulajdonságot
kellett keresniük.”

A
játékok alatt nem csak egymáshoz kerültek közelebb a gyerekek,
de az önmagukhoz vezető útban is segítséget kaptak. A
szerepjátékok alkalmával gyakorolhatták az elfogadást és az
empátiát. Beleélhették magukat olyan emberek helyzetébe, akik
segítségre vagy támogatásra szorulnak. Elmondásuk szerint saját
életükben boldogok, és családjuk támogatja őket mindenben,
örömmel töltik szabadidejüket barátaik társaságában.”

A
gyermekek és a mentorok számára is érdekesek és újak volt a
feladatok, melyek fokozott figyelmet és sokszor csapatmunkát
igényeltek tőlük. Egyéni reflexióik, gondolataik teret kaptak
egy-egy feladat megbeszélésekor. A gyermekek számára talán a
legnehezebb feladat értékeik gyűjtése, majd ezen értékek
valamelyikének elvesztése volt a SORS által. Számukra a
legnagyobb érték a család, a barátok és a boldogság.”

Következő
találkozási pontok: május 8. és 22.

Az
utolsó alkalommal szeretnénk még találkozni a szülőkkel, hogy
megbeszéljük velük a tapasztalatokat, és a június 23-26. között
megszervezendő tábort.

Köszönjük
a képzőknek és a mentoroknak is, hogy Szegeden is ott lehetünk a
gyerekekkel!

Aki
szeretne többet is megtudni a kezdeményezésről, figyelemmel
kísérni a 14 hónapos – Norvég Civil Támogatási Alapnak
köszönhető – projektünket, annak ajánljuk az Amnesty
International Magyarország Emberi Jogi Oktatás facebook-oldal
t.
Aki pedig szeretne belelátni a Motiváció Műhely munkájába,
annak ajánljuk a Motiváció Műhely facebook-oldalt és bemutatkozó
kisfilm
jüket.

Téma