Amnesty-órák a felsőpakonyi iskolában

A felsőpakonyi Herman Ottó Általános Iskolában februárban tartottunk Amnesty-órát és Ellenség-órát. Két nap, két-két osztálynak. A képzésekről Kollár Kármen képzőnk írt a Felsőpakonyi Agorába. A cikket itt is elolvashatjátok.

Kollár Kármen cikke a Felsőpakonyi Agorában

Amnesty órák az iskolában

Békés egymás mellett élés, az
emberi méltóság tiszteletben tartása, odafigyelés, és az ezek
elérésére vonatkozó aktív közreműködés – talán így
lehetne a legtömörebben összefoglalni, mit is próbáltunk átadni
a Felsőpakonyi Herman Ottó Általános Iskola tanulóinak az
Amnesty International Magyarország által tartott foglalkozásokon.
Wareczki Erika tanárnő felkérésre február 23-án és 24-én a
6., 7. és 8. évfolyamokban tettünk látogatást szervezetünk
emberi jogi oktatási programja keretében, amelynek fő célja az
előítélet mentesítés, az érzékenyítés, és az emberi jogi
szemlélet átadása.

Ennek érdekében a 6. évfolyamhoz
az „Ellenség-órát” vittük el, mely egy, a háború és az
ellenségeskedés erkölcsi kérdéseit feszegető

gyermekkönyv
feldolgozása drámapedagógiai eszközökkel. Csoportos
beszélgetésekkel, játékokkal jutottunk el a kutyák és a macskák
ellenségeskedésétől a háborúkban egymás ellen harcoló
“ellenségekig”. Mire gondolhat egy katona a lövészárokban
egyedül, éjszaka, amikor esik az eső, étele már nincs, és a
vize is fogytán? És mire gondol az ellensége a lövészárokban,
pontosan ugyanebben a helyzetben? Mit tudnak a “kicsik”
arról, mi is, ki is az ellenség? Mit is lehet tenni azért, hogy ne
legyen az? Hogyan segíthet ebben minket a megismerés? Ezekre a
kérdésekre sokszor meglepően érett válaszokat kapunk a
gyerekektől.

A 7. és 8. évfolyamosoknál ún.
Amnesty-órákat tartottunk, ami az erkölcsi tartalom mellett
hangsúlyt fektet az Amnesty International munkájának bemutatására,
és az önkéntesség népszerűsítésére. A 45 perces óra eleje
ismerkedéssel telt, majd egy szerepjáték során a tanulók
beleélhették magukat egy valamilyen szempontból hátránnyal
induló személy helyzetébe. Ezek után levetítettünk egy
kisfilmet a szervezetről, amit utána közös beszélgetéssel,
morális kérdések felvetésével dolgoztunk fel.

Mind a két nap nagyon jól éreztük
magunkat, kedves fogadtatásban részesültünk, és a tanulókkal is
jól együtt tudtunk működni, játszani, beszélgetni. Felmerült,
hogy a kisebbeknek szóló tematikával az alsóbb osztályokhoz is
ellátogatunk majd a későbbiekben, illetve megfogalmazódott egy
emberi jogi témákat feldolgozó szakkör ötlete is a jövő
tanévtől, aminek mi is nagyon örülnénk, és az iskola kínálatát
is színesítené. Reméljük, hogy az együttműködés a
továbbiakban is folytatódik, mert úgy gondolom, a tolerancia és a
békés egymás mellett élés mindannyiunk szívügye, és a tanórai
keretek között idő hiányában nehezen feldolgozható etikai
kérdésekről való beszélgetés a gyermekek értékrendjének
alakításában is fontos szerepet játszik.

Téma