A FACEBOOK ÉS A GOOGLE ÜZLETI MODELLJE SOHA NEM LÁTOTT VESZÉLYT JELENT AZ EMBERI JOGOKRA

A Facebook és a Google milliárdokat érintő, mindent átható megfigyelési technikái rendszerszintű veszélyt jelentenek az emberi jogokra, ezért radikálisan át kell alakítani a nagy tech cégek működési modelljét – figyelmeztet legújabb jelentésében az Amnesty International.

A jelentés részletesen bemutatja, hogy a Facebook és Google tömeges megfigyelésre épülő üzleti modellje miért eleve ellentétes a magánszférához való emberi joggal, és hogyan jelent rendszerszintű fenyegetést a szabad véleménynyilvánításra, a gondolati és lelkiismereti szabadságra, az egyenlőségre és a hátrányos megkülönböztetés tilalmára.

“Modern életünket a Google és Facebook határozza meg. Soha nem látott hatalmuk van a digitalis térben azzal, hogy több milliárd ember személyes adatait gyűjtik folyamatosan és váltják pénzre. A digitalis életünk felett gyakorlatilag ellenőrizetlen hatalmat gyakorolnak, ez pedig aláássa a magánszférához való jogunkat. Ez a korszakunk egyik legmeghatározóbb emberi jogi kihívása.” – mondta Kumi Naidoo, az Amnesty International főtitkára.

“Radikálisan meg kell változtatni a nagy techcégek működési modelljét, hogy esélyünk legyen megvédeni a méltóságunkat, az autonómiánkat és a magánszféránkat. Az emberi jogoknak az interneten is érvényesülniük kell.”

Kínát leszámítva a Google és a Facebook jelenti az első számú belépési pontot az emberek nagy többségének az internetre, sok esetben lényegében magát az egész internetet. A hozzájuk tartozó különböző platformokon – Facebook, Instagram, Google kereső, Youtube és WhatsApp – keresnek és osztanak meg az emberek információkat, vitatkoznak és beszélgetnek egymással, egyszóval így vesznek részt a társadalmi életben. A Google az Android révén az okostelefonok piacának nagy részét is uralja.

Miközben más techcégek – köztük az Apple, az Amazon és Microsoft – is komoly befolyással rendelkeznek, a Facebook és a Google az a két cég, amelyek elsősorban meghatározzák hogyan és milyen csatornákon keresztül beszélnek egymással az emberek. Lényegében az övék a világ legnagyobb közösségi tere.

A techóriások látszólag milliárdok számára biztosítanak ingyen hozzáférést a szolgáltatásaikhoz. A valóságban azonban az emberek a személyes adataikkal fizetnek értük, és személyes információikért cserébe folyamatosan nyomon követik őket nemcsak az online térben, hanem a fizikai világban is.

“Az internet létfontosságú abban, hogy az emberek élni tudjanak a jogaikkal, mégis milliárdok számára az egyetlen lehetőség, hogy a Facebooknak és a Google-nak kiszolgáltatva jutnak hozzá.” – mondta Kumi Naidoo.

“Az online tér nagyon más volt, amikor ezek a cégek megjelentek. A Google és a Facebook változtatták meg a teret, és kezdtek el egyre inkább benyomulni a magánéletünkbe. Mi pedig csapdába estünk. Vagy hozzájárulunk ahhoz, hogy mindent tudjanak rólunk és kövessenek minket, vagy le kell mondanunk a digitális tér rengeteg előnyéről. Ez a választás nincs rendben. Itt az ideje, hogy visszafoglaljuk a közösségi terünket, és a jogaink sérelme nélkül élhessünk annak előnyeivel.”

Ekkora volumenben az emberek személyes adatainak megszerzése és elemzése ellentétes a magánszférához való jog minden aspektusával, köztük a magánéletünkbe való kéretlen beavatkozástól való védelmet, a saját adataink feletti kontroll lehetőségét és a hozzáférést egy olyan térhez, ahol szabadon fejezhetjük ki önmagunkat.

A KIZSÁKMÁNYOLÓ ALGORITMUSOK

A Google és a Facebook platformjainak alapjai olyan algoritmus-rendszerek, amelyek egyszerre képesek óriási mennyiségű adatot feldolgozni, hogy azokból az adott egyén szokásainak, jellemzőinek megfelelő online élményt nyújtsanak. A cégek pedig egy csomó pénzt fizetnek a két óriásnak, hogy minél pontosabban adatok alapján tudjanak meghatározott emberek csoportjainak meghatározott termékeket vagy szolgáltatásokat reklámozni.

A Cambridge Analytica botrány megmutatta, hogy mennyire könnyen lehet visszaélni az emberek adataival, és befolyásolni, manipulálni őket.

“Már láttuk, hogy rossz kezekben mire képes a Google és a Facebook alapvetően reklámozásra kitalált eszköztára. Nemcsak katasztrofális következményekkel járó politikai célokra használható, de áldozatul eshetnek a reklámoknak betegségekkel, függőséggel vagy mentális betegségekkel küzdő emberek is. Mivel a reklámokat ránk mint egyénekre szabják, ezért az egészet titokban, társadalmi kontroll nélkül lehet csinálni.” – mondta Kumi Naidoo.

AZ ÚJ INTERNET

A kormányoknak azonnal lépniük kell, hogy a megfigyelésre épülő üzleti modellek megváltozzanak, és megvédjék az embereket a nagy techcégek emberi jogokat semmibe vevő működésétől. Az egyik megoldás olyan adatvédelmi szabályok elfogadása és kikényszerítése, amelyek rákényszerítik ezeket a vállalatokat, hogy tiszteletbe tartsák a jogainkat.

Első lépésként a kormányoknak olyan szabáyokat kell elfogadniuk, amelyek lehetővé teszik, hogy az emberek ne legyenek rákényszerítve arra, hogy a szolgáltatásért cserébe “önként” le kelljen mondaniuk a személyes adataikról. A Google-nak és Facebooknak kötelessége, akárhol és akármilyen formában is működnek, hogy tiszteletben tartsák az emberi jogokat.

“Nem szabad hagynunk, hogy a Google és a Facebook határozza meg az online életünket. Ezek a cégek tudatosan egy olyan üzleti modellt választottak, amely ellentétes a magánszférához és a véleménynyilvánításhoz való jogokkal. A technológia nem ellentétes az emberi jogokkal, a Facebook és a Google működési modellje azonban az.” – mondta Kumi Naidoo.

“Itt az idő, hogy a visszaszerezzük mindenki számára az online teret a néhány nagy és eddig minden valódi felelősségrevonást megúszó cégtől.”

A Facebook és a Google vitatja a kutatásunk állításait, észrevételeik megtalálhatóak a jelentésben.