A verseny
neve Összpont, a feladatkészítők az „összpontozók”. A
feladatok megoldói pedig az „összpontosok”. Egy csomag
összpontja 180. Vagyis minden összpontban van.
A
gyerekekkel először október 8-án találkoztunk az Uránia
Filmszínházban, ahol megkapták az első csomagot. Köszönhetően
a mozinak, megnézhettük a Templom a dombon című filmet is.
A
feladat-csomagot kéthetente kapják az „összpontosok”.
Minden csomagban van irodalmi, történelmi, művészeti, reál,
média és nyelvi feladatsor. A feladatokat az AI Magyarország
képzői csoportjának aktivistái írják. Gyülvészi
Krisztián, Károlyi Bianka, Nemes Natali Szerena a Karinthy Frigyes
Gimnázium végzős hallgatói. Krisztián zenei klipekre állít
össze feladatokat csomagról csomagra, s közben időnként
történelmi feladatokat is készít. Bianka és Szeri az angolos
feladatokat vállalják. Újra és újra elcsodálkozom, hogy fiatal
koruk ellenére milyen felkészültek és alaposak, szorgalmasak, és
mennyire értik a lényeget.
A
csomagok egyik legkedveltebb feladata a „képregényes”. Ezeket
Szécsi Zoli aktivistánk gyártja napokon keresztül; és időnként
még az angolos feladatokba is besegít. Az irodalmi témát Bíró
Dénes dramaturg aktivistánk dobja fel, a médiát Fehér Melinda,
szociális munkás aktivistánk igazgatja. A történelmet Tihanyi
Kati gyártja mostanság, aki szabadidejében analitikus filozófiából
doktorál. A nyelvi feladatsorokban angoltanárunk, Ranschburg Zoli
segít legtöbbet, aki novemberben csatlakozott Katival együtt, de
máris szerves része a csapatnak.
A reálos
feladatokat mindig a legnehezebb kitalálni, mert látszólag ez a
terület áll legtávolabb az emberi jogoktól. Ám mindig kiderül,
hogy mégsem. Kalcakosz Szofi
orvostan-hallgató
a szegénységgel kapcsolatban állított össze vitamin és
tápanyag-tesztet; Kiss Eszter tanári vénájának köszönhetően
földrajzi feladatokat is kapnak a gyerekek; Kiss Évinek, vérbeli
matektanárunknak köszönhetően pedig igazi szöveges-feladatokkal
bizonyítjuk, hogy az emberi jogok mindenhol ott vannak.
A
rendszeres „összpontozók” mellett időszakos feladatkészítők
is megjelennek, akik idő hiányában, de segítési szándékban
gazdagon készítenek el egy-egy feladatsort. Itt köszönöm meg
Kricsfalusi Nórinak és Maria Morozovának a történelmi
feladatsort, ami sokéves aktivista pályájuknak köszönhetően az
egyik legszínvonalasabb és legkomolyabb tesztünk lett. Pitz
Daninak pedig az október 23-i feladatsort, amelyen keresztül
mindannyian elgondolkodtunk azon, milyen jogok is sérültek 1956-ban
és az azt követő időkben.
A
feladatkészítőkkel hétfőnként találkozunk, az
„összpontosokkal” pedig havonta egyszer, a Katona József
Színházban. A Katona teret és segítséget ad nekünk a havi
rendszerességű filmvetítések lebonyolításában. Vági Eszternek
tartozunk ezért hálával, aki kezdetektől fogva menedzseli az
Összpontot a színházban.
A
Katonás vetítéseken eddig a Gettómilliomost és a Szeretet
szimfóniáját és A remény rabjait néztük meg. A
filmeket úgy válogattuk Kránicz Szilva médiafelelős aktivistánk
segítségével, hogy a gyerekek szórakozva tapasztalják meg az
emberi jogok működését és ezek megsértését. Ezeken az
alkalmakon van lehetőségünk megbeszélni a dolgainkat, s
megismerni kicsit jobban egymást. Ilyenkor látom és hallom,
mennyire tetszik ez az egész verseny minden résztvevőnek.
A
félévek végén a csapatok egy disputa versenyben mérik össze
tudásukat, melynek január 27-én az Europa2000 ad helyet. Az öt
csapat 5-5 diákkal, 10 elődöntőben és két döntőben vitatja
meg a félév során előkerült témák tételmondatait a disputa
szabályai szerint.
A
gyerekek azt mondják az Összpontról, hogy szórakoztató. Várják
a feladatokat, és sokat tanulnak belőlük. A feladatkészítőket
motiválja, hogy szeretve vannak, és azt, ami számukra fontos és
természetes, át tudják adni a fiatalabb generációnak. Engem
pedig az motivál, hogy akár a féjszbukon értekezünk, akár
személyesen, akár a nagyokkal, akár a kicsikkel; tényleg mindig
az van az összpontban, aminek ott kell lennie.
Eddig
a véleménynyilvánítás szabadságával, a szegénység elleni
küzdelemmel, a nők és a gyerekek jogaival, az Amnesty
International történetével, és legutóbb pedig a Levélíró
Maratonnal foglalkoztunk. A későbbiekben téma lesz a menekültek
helyzete, a halálbüntetés, a kínzás, a diszkrimináció, a
rasszizmus, a magyarországi cigányság története és jelene,
valamint az LMBTI embereket ért emberi jogi sérelmek.
Résztvevők:
Az
Európa 2000 Torma Orsolya tanárnő mentorálásával jelentkezett.
A csapat tagjai: Parrag Arrabella 11/f, Tóth Sára 11/f, Vobeczky
Patrik 11/g, Ördög Tímea 11/g, Varga Vivien 11/g, Tran Ádám Son
11/g, Márkus Adrien és Pocsai Cintia 11/g. Ők lettek az
Agytraktorok.A kispesti Károlyi Mihály Spanyol-Magyar Tannyelvű
Gimnáziumban Ascarzané Papp Zsuzsanna tanárnő mentorálásával
megalakult a La Mancha csapata. Tagjai: Jancsó-Todoranov Nikola,
Fekete Dominika, Bátki Dalma, Szeitz Brigitta, Varga Eszter, Solti
Dorottya, Schmidtmayer Bianca, Kígyós György Soma, Dankovics Rita
és Kovács Boglárka.
A
Raoul Wallenberg Szakközépiskola és Szakiskola Palotai Ilona
tanárnő mentorálásával a Malala csapat lett. Tagjai: 9.a-ból
Balogh Bianka Evelin; Emri Enikő; Kerékjártó Emma; Kiss Réka;
Kunovics Fanni; Sipos Lilla; Sipos Réka Rebeka; Tóth Emese; Varga
Katalin; a 9.sz osztályból Albert Nikolett; Balogh Andrea; Balogh
Vivien és Rücker Tímea.
Az
Eötvös József Gimnázium Team Penguin csapatát Kedves Júlia
tanárnő mentorálja. Tagok: Farkas Patrik (9.A), Fischer Kornél
(9.A), Hóka Iván (9.A), Illés Haibo (9.A), Lakárdy-Magony Marcell
(9.A), Melke Flóra (9.A), Papp Csongor (9.A), Szeverényi Zsófia
(9.A), Kiss Bíborka (9.B), Mészáros Ádám (9.B), Oszlánszky Soma
(9.B) és Tóth Nóra (9.B)
Végül
a Madách Imre Gimnázium is csatlakozott Tomor István tanár úr
mentorálásával, akik a MIG csapatnevet választották. Tagok:
Baranya Panka (9NY/a), Kardos Anna (9NY/a), Krucsó Regina (9/B),
Győrfi Laura (10/D), Mészáros Péter (11/B), Nikolaidu Fédra
Daphne (9/C), Orbán Domonkos (11/B), Poós Alexa (9/B), Szabó Dóra
(10/D), Szabó G. Szabolcs (9/C), Szepesi Dániel (11/B) és
Zechmeister Dominika Anasztázia (9NY/a).
Amikor
megkapom a kitöltött, elkészített feladatokat, büszke vagyok. A
csapatok több, mint tíz logótervet készítettek; filmeket; A/3-as
tablókat; pléjliszteket; s közben természetesen rajzolnak,
töltögetik a teszteket, írják az esszéket…Nem kevés munka van
ebben a versenyben, és ez mindkét oldalon igaz. Aki nem hiszi,
járjon utána: Amnesty
International Magyarország Emberi Jogi Oktatás.
Pénzes Judit, emberi jogi képzési koordinátor