EU-s vállalatok továbbra is „kínzóeszközökkel” kereskednek

Az Amnesty International és az Omega Research Foundation ma közzétett friss jelentése arra hívja fel a figyelmet, hogy Európai Uniós székhelyű vállalatok továbbra is számos olyan biztonságtechnikai felszereléssel kereskednek, amelyek bántalmazásra és kínzásra használhatóak. Erre azért van lehetőségük, mert mindig találnak kibúvót az ilyen termékek kereskedelmét korlátozó évtizedes európai szabályozás alól.

Töltsd le jelentésünket!

A
Cselekedni
kell: A halálbüntetésre és kínzásra alkalmas eszközökkel való
kereskedelem felszámolása Európában
(Grasping
the nettle: Ending Europe’s trade in execution and torture
technology)
című
jelentés részletesen
bemutatja ezeket a kiskapukat, és pontosan meghatározza az EU-s
intézmények és tagállamok számára, hogyan lehet és kell ezeket
megszüntetni. A jelentést azért május 28-án mutatják be, mert
az Európai Parlament a 2006 óta hatályban lévő „egyes,
a halálbüntetés, a kínzás vagy más kegyetlen, embertelen vagy
megalázó bánásmód vagy büntetés során alkalmazható áruk
kereskedelméről szóló
rendelet” módosító javaslatait ekkor tárgyalja.

Európa
hosszú utat tett meg annak érdekében, hogy felszámolja a kivégzés
és kínzás során alkalmazható eszközökkel és technológiákkal
való kereskedést” – mondta Marek
Marczynski
,
az Amnesty
International katonai-, biztonsági-, valamint rendőrségi ügyekkel
foglalkozó vezető szakértője
.
„Azonban, ahogy arra az új jelentés is rámutat, még mindig
vannak kiskapuk. Ez azt jelenti, hogy a meglévő tilalmak és
korlátozások ellenére a vállalatok még mindig profitálhatnak
más emberek nyomorúságából. Ha Európa valóban véget akar
vetni a kínzásnak és a halálbüntetésnek, akkor sürgősen be
kell zárnia ezeket a kiskapukat.”

2006
óta az EU rendelkezik az egyetlen regionális mechanizmussal a
világon, amely igyekszik betiltani, illetve korlátozni a kínzás
és halálbüntetés során alkalmazható eszközök kereskedelmét.

A
rendelet hatályba lépését követően az Amnesty International és
az Omega rávilágított végrehajtásának gyenge pontjaira. Az
elmúlt években az EU arra törekedett, hogy megszüntesse ezeket a
hiányosságokat, például azzal, hogy nagy mértékben bővítette
a tiltott vagy szigorúan ellenőrzött termékek listáját.

Az
Európai Bizottság további javaslatokat nyújtott be a rendelet
megszilárdítására, melyekről épp most tárgyalnak a tagállamok
és az Európai Parlament. Az Amnesty International és az Omega
támogatja ezeket a javaslatokat és szorgalmazza az elfogadásukat.

Ugyanakkor
a két szervezet új jelentése szerint ezek a javaslatok még mindig
hiányosak, így továbbra is lehetővé teszik az EU-s vállalatok
számára, hogy:

  • közreműködjenek
    a biztonságtechnikai felszerelések eladásában és nem uniós
    országokba való eljuttatásában, amennyiben az üzletet az EU
    határain kívül bonyolítják és az áruk nem érintenek európai
    területet;


  • nyíltan
    terjesszék a korábban betiltott felszereléseket – ketreces
    ágyakat (ketrecszerű szerkezet ágykeretbe építve), testre
    illesztett elektromos sokkolókat és egyéb fogva tartásra
    szolgáló eszközöket – EU-s fegyvervásárokon- és
    kiállításokon, valamint az interneten;


  • olyan
    felszereléseket adjanak el a rendőrségnek, amelyek nem
    megfelelőek a bűnüldözési tevékenységek végrehajtására –
    például kábítópisztolyok, sokkoló botok vagy sokkoló pajzsok;


  • nem
    helyénvaló segítséget nyújtsanak a rendőrségnek és a katonai
    erőknek – például olyan technikákra képezzék ki őket,
    amelyek bizonyos esetekben hozzájárulhatnak a kínzáshoz és más
    embertelen bánásmódhoz; valamint


  • új
    eszközöket, illetve technológiákat dobjanak piacra, még akkor
    is, ha ezek halálbüntetéshez, kínzáshoz és más embertelen
    bánásmódhoz is felhasználhatóak.

Bár
a Bizottság javaslatai fontosak, számos esetben mégsem elég
hatékonyak a rendelet, valamint a velejáró ellenőrzőrendszer
gyengeségeivel és kiskapuival szemben. Ha az Európai Parlament és
a tagállamok nem kezdenek el azonnal foglalkozni ezekkel a
kérdésekkel, akkor elszalasztják azt a ritka lehetőséget, hogy
kellően megerősítsék az ellenőrzőrendszert és megszüntessék
a kiskapukat, melyeket a gátlástalan kereskedők egyelőre
kényelmesen kihasználhatnak” – nyilatkozta Dr. Michael Crowley,
az Omega Research Foundation munkatársa. „Itt az ideje, hogy az
Európai Unió végre cselekedjen, és felszámolja a kínzás során
alkalmazható eszközök kereskedelmét Európában.”

Háttér

Az
1236/2005/EK tanácsi rendelet hatálybalépésével az EU korábban
soha nem látott, kötelező érvényű kereskedelmi szabályozást
vezetett be a halálbüntetések, kínzás és egyéb kegyetlen
bánásmód során alkalmazott eszközök („kínzóeszközök”)
egész sorára, amelyek azonban eddig rendszerint nem szerepeltek az
EU tagállamok katonai, kettős-felhasználású vagy stratégiai
export-szabályozási listáin.

Az
Amnesty International és az Omega Research Foundation már 2007-ben,
2010-ben és 2012-ben is közzétett egy-egy jelentést, melyekben
felhívták a figyelmet az EU-s szabályozás kiskapuira, illetve az
EU tiltott és ellenőrzött árukat felsoroló két listájának
hiányosságaira, melynek eredményeképp folytatódhatott a
„kínzóeszközök” kereskedelme.

A
2010-es jelentés körüli EU-s szintű összefogás eredményeképp
az Európai Bizottság 2011-ben a két lista kibővítéséről
döntött, hogy azokra felvegyenek olyan további eszközöket, mint
a testre illesztett sokkoló eszközök, tüskés botok vagy néhány
halálos injekcióként használt szer. Szakértők szerint ez
azonban továbbra is kevés volt ahhoz, hogy gátat szabjanak a
kereskedelemnek, ezért a Bizottság a rendelet minden részletére
kiterjedő vizsgálatot indított.

A
2014. július 16-án bevezetett 775/2014-es számú bizottsági
végrehajtási rendelet tovább bővítette a rendelet hatásköre
alá tartozó tiltott és ellenőrzött áruk listáját.

Az
Amnesty International és az Omega legfrissebb jelentése felhívja a
figyelmet azokra a megmaradt kiskapukra, melyeket sürgősen be kell
zárni. Célja, hogy az Európai Parlament Emberi Jogi Albizottság
(DROI) május 28-án, illetve a Nemzetközi Kereskedelmi Bizottság
(INTA) következő hetekben esedékes vitáinak alapjául szolgáljon.
Az INTA tagja, Marietje Schaake parlamenti képviselő (Hollandia,
Liberálisok és Demokraták Szövetsége Európáért Párt –
ALDE), míg a DROI részéről Barbara Lochbihler (Németország,
Zöldek/Európai Szabad Szövetség – Greens/EFA) hirdet eredményt.
Az EU egyes, a halálbüntetés, a kínzás vagy más kegyetlen,
embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés során
alkalmazható áruk kereskedelméről szóló rendeletének a
jelenlegi vita során tett módosító javaslatairól a későbbiekben
a Bizottság is szavaz majd, végül pedig az Európai Parlament még
ebben az évben, plenáris ülés keretein belül fog dönteni
esetleges jóváhagyásukról.

Téma

    © 2024 Amnesty International Magyarország