AI: Fogolyszállítások

Az Amnesty International Magyarország (AI) múlt hét kedden levelet küldött Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknek. Most közzé tesszük azokat az információinkat, amelyeket a miniszterelnöknek is elküldtünk.

A lenti járatokról az AI azt feltételezi, hogy kapcsolatban állhatnak a CIA fogolyszállítási (rendition) programjával:
2005. október 3-án egy CASA 235, N168D lajstromszámú repülőgép Izlandról Budapestre repült, másnap tovább repült, célállomása ismeretlen. A repülőgép megfigyelők leírása szerint “a Közel-Kelet” irányába haladt. A repülőgépet a “Devon Holding and Leasing” (Devon) üzemeltette, ezt a céget a sajtóban a CIA fedőcégeként szokták említeni.

2003. május 30-án egy Lockheed C100, Hercules L382, N8183J lajstromszámú repülő, a jordániai Ammanból repült Budapestre, és még aznap továbbrepült frankfurti Rhein Mainbe. A repülőgépet a “Tepper Aviation” üzemeltette, ezt a repülőgépet a Spiegel “The Hunt for Hercules N8183J” címû cikkében 2005. november 28-án kapcsolatba hozta CIA fogolyszállításaival.

2005. január 26-án egy DC10-es, N600GC lajstromszámú repülő Kuvaitból repült Budapestre, még aznap tovább repült Rómába. 2005. szeptember 4-én a newfoundlandi Ganderből repült Budapestre, és még aznap tovább repült Bishkekbe (Kirgizisztán), másnap visszarepült Budapestre, majd onnan Ganderbe. A repülőgépet a “Gemini Leasing” üzemeltette és többek között az AI egy korábbi jelentése (29. oldal) is hivatkozik rá.

2004. augusztus 31-én a Devon által üzemeltetett CASA 235, N196D lajstromszámú, 2004. november 20-án szintén a Devon által üzemeltetett CASA 235, N187D lajstromszámú repülők Budapesten szálltak le és fel. Semmilyen feljegyzést nem találtunk arról, hogy ez a két járat honnan érkezett illetve hova repült tovább.

Ezekben az esetekben nemcsak a nemzetközi jogot sérthette meg a magyar állam, hanem a hatályos hazai jogszabályokat is. A 4/1998. (I. 16.) Korm. rendelet a magyar légtér igénybevételéről ugyanis kimondja, hogy feltartóztatható (elfogható) és leszállásra felszólítható az a légi közlekedésben résztvevő légi jármû, amelyet felismerhetően jogellenes célra használnak.

Kérdéseink, amelyekre továbbra is választ várunk:

Kért-e valaha az Egyesült Államok kormánya fel- és leszállási engedélyt a magyar hatóságoktól a fogolyátadási programban résztvevő járatok számára, és a magyar hatóságokat informálták-e arról, hogy a CIA gépei használják a repülőtereket? Ha igen, akkor ezekre a megkeresésekre mi volt a magyar fél válasza?

Kért-e a kormány bármiféle visszaigazolást a fent említett járatok céljáról? Ha igen, akkor milyen információkat kértek, és milyen eljárás következett, ha a kérdésekre nem érkezett válasz?

Folytatott-e már a kormány vizsgálatot a fent felsorolt járatokkal kapcsolatban? Ha igen, hozzák nyilvánosságra annak eredményét.

Társaság a Szabadságjogokért 2006. június 7-én weboldalán elérhetővé tette azt – az eddig nem elérhető – jegyzőkönyvet, amely rögzítette az Országgyûlés nemzetbiztonsági bizottságának 2005. november 15-i ülését. Második napirendi pontként tárgyalták a CIA közép és kelet-európai titkos börtöneiről szóló Washington Post cikk alapján kirobbant botrányt.

A jegyzőkönyvből kiderül, hogy a bizottság tagjainak egy része további vizsgálatokat tart szükségesnek.

A múlt heti uniós csúcs előestéjén az Amnesty International jelentést tett közé Európa szerepéről az Egyesült Államok “fogolyszállítási” mûveleteiben. A jelentés elsősorban az átadások egyes konkrét eseteivel foglalkozik. Az a körülmény, hogy az európai államok következetesen cáfolják részvételüket az “fogolyszállítás”-ban, komolyan megingathatja az EU mint az emberi jogok egyik élharcosának szavahihetőségét, és végső soron a terrorizmus elleni erőfeszítések hatékonyságát is gyengítheti.

Az Európai Parlament illetékes bizottsága a múlt hétfőn kritikával illette a tagállamokat, amiért azok szemet hunytak a CIA illegális tevékenysége felett és cinkosságot vállaltak jogsértő gyakorlatával.

“Minél hamarabb egyértelmû választ kell adni arra, hogy Magyarország vállalt-e szerepet a nemzetközi jog megsértésében, és ha igen, ezért kiket terhel felelősség? A vizsgálat eredményét teljes egészében a nyilvánosság elé kell tárni, hogy gyanúját se hagyják annak, hogy bármilyen információt tartanak vissza Magyarország esetleges együttmûködéséről a nemzetközi jog megsértésében.” – nyilatkozta Fodor Márk az AI Magyarország igazgatója.

“Felkérjük mindazokat, akik hivatalosan is találkozni fognak George W. Bush amerikai elnökkel, hogy szólítsák fel őt a guantanamói támaszpont bezárására és a fogolyszállítási program befejezésére” – nyilatkozta Fodor Márk.

Téma