Leírás
— for the English version, please scroll down —
Aki ismer, tudja, hogy sokáig különböző területekre koncentráltam – elsősorban a menekültek, az emberi jogok és a rasszizmus kérdései álltak hozzám közel, amelyekhez személyes kötődésem is fűződik. Gyermekeim miatt is aggasztanak a mai tendenciák itthon, és úgy érzem, csak egy olyan társadalomban érezném őket igazán biztonságban, ahol a gyerekek megtanulják a kritikus gondolkodást és a médiatudatosságot – ahol képesek szűrni az információkat, felismerni az érdekeket, megérteni a jogállamiság alapjait: a jog és az emberi jogok, a közjó, az adó, a felelősségvállalás és a választások szerepét. Így önálló, objektív és tudással felvértezett polgárokká válhatnak, akik képesek felismerni és elutasítani a félelemkeltést, a kirekesztést és az ítélkezést.
Az egyetemen a Peace Education (békenevelés) tantárgynál ugyan értettem, hogy milyen fontos, de akkor még kevésbé érdekelt – nem láttam, milyen nehéz ezeket az elveket levinni kisgyerekek szintjére. Ennek a tantárgynak a keretében olvastunk egy cikket, amely nemzetközi példákon és esettanulmányokon keresztül mutatja be a békés konfliktuskezelés és a jogállamiság alapjainak megértését segítő oktatási módszereket. Innen indult az ötletem, hogy olyan eszközöket és anyagokat keressek, amelyek ezeket az értékeket a gyerekek számára is érthetővé és megtapasztalhatóvá teszik. Kutatni kezdtem, milyen anyagok és programok léteznek már, köztük az Amnesty International korábbi, kevésbé ismert oktatási programjai is.
A kampány során főként a magyar Amnesty International korábbi oktatási programjait szeretném bemutatni, mivel ezek értékes, ingyenesen elérhető források, amelyek segítenek a jogállamiság, az empátia és a párbeszéd értékeinek megismerésében. Emellett más nemzetközi, főként olasz és angol nyelvű anyagokat, valamint saját fordításokat is megosztok majd, ha az időm engedi.
Az egyhetes adománygyűjtő kampányom során:
- az első napon az egyetemen tanult cikkben bemutatott módszereket ismertetem, amelyek játékosan segítik a gyerekeket a jogállamiság alapjainak megértésében;
- a következő napokon könyveket, meséket és kezdeményezéseket ajánlok, amelyeket – ha itthon is meg lehet valósítani – a fiaimmal is tesztelek;
- időhiány miatt a külföldi anyagokat és saját fordításokat csak kiegészítésként tudom majd hozzátenni, ha a kampány alatt belefér.
Célom, hogy a kampány során minél több ilyen anyagot, játékot és mesét tegyek elérhetővé más szülőknek is. Gyerekes ismerősöktől szívesen veszek tapasztalatokat, visszajelzéseket és bármilyen további anyagajánlást is. Ha esetleg munka vagy magánéleti okokból csúsznék egy-egy megosztással, igyekszem pótolni akár a kampány idején kívül is. Ha Te is hiszel abban, hogy a jogállamiság, a békés párbeszéd és a kritikus gondolkodás már gyerekkorban tanulható, kérlek, támogasd a kampányomat akár egy kávé árával is. Együtt egy olyan generációt nevelhetünk, amely tudatosan, nyitottan és felelősen gondolkodik a világról.
————————————————————————————————————————–
Conscious Citizens – A Playful Introduction to the Rule of Law
For years I focused on issues such as refugees, human rights and racism — topics many of you know I’ve long been both academically and personally connected to. As a mother of two young boys (5 and 7), I can’t help but be concerned about the future my children will have to face.
Seeing the current social and political trends, I increasingly feel that what we truly need is a society where children — including my own — learn critical thinking, media literacy and empathy from an early age. They should be able to filter information, recognize interests, and understand how fair and democratic societies function — how the rule of law, human rights, the common good, taxes, civic responsibility and elections are all connected.
With these skills, we can raise a generation of open-minded citizens who reject fear, exclusion and prejudice.
At the University for Peace (UPEACE), I took a course in Peace Education, where we studied a paper presenting international case studies on teaching peaceful conflict resolution and the foundations of the rule of law. That experience inspired me to start collecting and translating tools and materials that help bring these values closer to children — in ways they can understand and experience through play and discussion.
I’ve lately discovered that Amnesty International Hungary had developed similar initiatives in the past, which are valuable yet not widely known. This is one of the reasons why I wanted to support their work and help make such projects more visible and accessible to families and schools.
During this six-day Amnesty International Ambassador Campaign, I’ll mainly focus on Amnesty International Hungary’s lesser-known educational programs for children, which are freely available and promote the values of empathy, justice and dialogue. Whenever possible, I test the stories I share with my sons to see how they work in practice. I’ll also share books, stories and initiatives from other international sources — mostly English and Italian — if time allows.
Since this campaign is hosted by Amnesty International Hungary, most of the materials will be in Hungarian, but I know that many of my English-speaking friends care deeply about these topics — and perhaps about the situation in Hungary, too. Even if you don’t speak Hungarian, your support means a lot. I would also love to hear your suggestions, especially if you know of any educational games, books or activities for young children related to civic awareness, empathy or democratic thinking.
If I happen to fall behind on posting due to work or family life, I promise to catch up — even after the campaign ends. If you believe, as I do, that critical thinking and the values of democracy and justice can and should be learned from an early age, please consider supporting my campaign — even with the price of a cup of coffee. Together, we can help raise a generation that thinks consciously, openly and responsibly about the world.
