A digitális oktatásra való átállás mellett ifjúsági programunk is online folytatódik a járvány idején. Emberi jogi diákversenyünk, az Összpont résztvevőivel és így dolgozunk tovább, és tanulunk arról, hogyan lehet az online térben kiállni az emberi jogok mellett.

A középiskolásoknak szóló verseny három fordulóból áll, célja pedig, hogy a résztvevők kreatív és izgalmas feladatokon keresztül merülhessenek el az emberi jogok témájában, és ismereteiket felhasználva segítsék elő a pozitív változásokat.  

A regisztrált csapatoknak elsőként egy írásbeli feladatsort kellett beküldeniük, amelyben többek között beszédet írtak a balatoni nádas védelmében, plakátot készítettek egy nőnapi rendezvényhez, kutatómunkát végeztek az iskolai szegregáció hazai helyzetéről, és olyan esettanulmányokat vizsgáltak, ahol valamilyen módon sérült a jogállam. 

Ezen a héten a második forduló ér véget, amelyben a versenyben lévők kiválasztottak egy számukra fontos ügyet, ezek mellett kampányolni kezdtek, illetve támogató aláírásokat is gyűjtenek – mindezt mentoraink támogatásával. Bár az Összpont ezen szakasza csütörtökön lezárult, több csapat is jelezte már, hogy olyannyira szívügyükké vált választott témájuk, hogy a versenytől függetlenül is szeretnék tovább folytatni a megkezdett munkát.

A csapatok 

Ketten is fellépnek az egészségügyi dolgozók érdekében: az AKG-sok arra szólítják fel az államot, hogy gondoskodjon a megfelelő védettségükről a járvány közben, a pécsi RiCsajok csapat pedig méltányosabb bérezést követel számukra illetve a pedagógusoknak. 

Hasonló témában dolgozott a debreceni Right Warriors és a budapesti Team4Peace csapata, ők az iskolai zaklatással szemben lépnének fel más-más eszközökkel. A Right Warriors az iskolai vezetőket kéri arra, hogy priorizálják a diákok témában való érzékenyítését, a Team4Peace-esek pedig szélesebb társadalmi körben kampányolnak azért, hogy senki se tűrje el a zaklatást a környezetében, ehhez pedig egy videót is készítettek.

 

A Luna Humana csapat nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy Magyarországon is szabadon házasodhassanak az azonos nemű párok, petíciójukkal az Alaptörvény módosítását szeretnék elérni.

Hasonlóan ambiciózus a debreceni Power Rangers, ők a klímaváltozás ellen lépnének fel. A csapat elsősorban a klímamenekültek jogait és érdekeit szeretné képviselni, de eközben fenntartható életmódra is buzdítanak mindannyiunkat.

Az Amnesty Magyarország stratégiai témájával folgalkozik a Common sENSZ csapata, akik  a személyes adatok védelmének fontosságára hívják fel a figyelmet, és arra figyelmeztetnek minket, hogy mindig legyünk elővigyázatosak, amikor valakinek engedélyt adunk az adatainkhoz való hozzéférésre.  

A mátémegasimon csapat tagjai számára a gyerekek játékhoz való joga kiemelten fontos, azt szeretnék elérni, hogy a játszótereket minden gyerek egyformán élvezhesse. Levelet írtak az Emberi Erőforrások Minisztériumának, és azt kérik, gondoskodjanak arról, hogy a játszóterek a mozgásukban korlátozott gyerekek számára is hozzáférhetőek legyenek. 

Három csapat is az oktatáshoz való jog érvényre juttatását tűzte ki célul. A szegedi D9EÁK és a budapesti Amazonok csapatok azért küzdenek, hogy a koronavírus-járvány nyomán bevezetett digitális távoktatásban minden diáknak egyformán legyen lehetősége tanulni. A minőségibb oktatás érdekében pedig az Einigkeit und Recht und Freiheit csapat a kötelező állami tankönyvek ellen emelte fel a szavát. 

Fontosnak tartottuk a verseny megtervezésénél, hogy a résztvevők saját személyes ügyeiken keresztül tapasztalhassák meg, milyen az emberi jogokért dolgozni. Képzőinkből és aktivistáinkból álló mentorcsapatunk nem szól bele a csapatok munkájába, csupán támogatja a tervezési folyamataikat, és segíti őket, ha esetleg kérdéseik merülnének fel. A célunk, hogy az emberi jogok iránt érdeklődő fiataloknak teret és támogatást adjunk ahhoz, hogy hallassák a hangjukat a nekik fontos ügyekben.  

A folytatás

Az Összpont három fordulóból áll, így a versenyben maradó csapatoknak teljesíteniük kell még egy kör izgalmas kihívást, mielőtt kiderülne a végeredmény. A következő fordulóban szeretnénk lehetőséget adni a csapatoknak arra, hogy a számukra fontos kérdésekre megoldási javaslatokat fogalmazzanak meg egy mini projekt keretében, és azokat akár meg is valósíthassák. Ezzel párhuzamosan pedig az Összpontban eddig megszokott disputától (vitaverseny) eltérően idén az emberi jogi párbeszéd módszerével ismerkedhetnek majd meg. 

Az Összpontról bővebben

Részletek az oktatási programunkról