A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz és az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordultunk miután több forrásból is kiderült, hogy a közmédia letiltotta az anyagainkat. Az MTI-t is működtető Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. szerkesztési gyakorlata véleményünk szerint sérti a kiegyensúlyozott tájékoztatás és az egyenlő bánásmód követelményét, ezért hatósági eljárásokat kezdeményeztünk.

Először novemberben a Népszava, majd február végén a Politico írta meg kiszivárgott e-mailek alapján, hogy bizonyos témák mellett az Amnesty International és a Human Rights Watch anyagai is feketelistára kerültek a Magyar Távirati Irodánál. A hírek szerint Pintér Tamás vezető szerkesztő 2019. november 9-én küldött az MTI-s munkatársaknak egy kör-e-mailt, amelyben Bende Balázsra, a közmédia külpolitikai szerkesztőjére hivatkozva megtiltotta a két jogvédő szervezet anyagainak a kiadását.

„Az adóforintjainkból fenntartott közmédia ideológiai alapon cenzúrázza a közleményeinket, ezzel pedig megakadályozza, hogy a magyar emberek a kormányétól eltérő álláspontokat is megismerhessenek.” – mondta Vig Dávid, az Amnesty International Magyarország igazgatója.

„A kormányzat ahelyett, hogy javítana a gyászos emberi jogi teljesítményén, inkább letiltja azokat, akik ezt még szóvá merik tenni. Jogvédő szervezetként továbbra is elfogjuk mondani a véleményünket, akkor is, ha ez kellemetlen a hatalomnak.”

A Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. gyakorlata álláspontunk szerint sérti az az egyenlő bánásmódról szóló törvény előírásait, amiért politikai véleményen és az Amnesty jogvédelmi tevékenységén alapuló közvetlen hátrányos megkülönböztetést valósít meg. Arra kérjük az Egyenlő Bánásmód Hatóságot, hogy indítson hatósági eljárást az ügyben.

Ez a szerkesztési gyakorlat a sajtószabadságról és médiatartalmak alapvető szabályairól szóló törvényben meghatározott kiegyensúlyozottsági követelménnyel is ellentétben áll, valamint a médiaszolgáltatásokról szóló törvényben meghatározott közfeladatokkal is ellentétes. Arra kérjük a Médiatanácsot, hogy indítson eljárást, és hívja fel a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt.-t a jogsértő magatartás megszüntetésére, a jövőbeni jogsértésektől való tartózkodásra, szabjon ki bírságot, és kötelezze a jogsértést megállapító határozatnak és az Amnesty Magyarországtól való bocsánatkérésnek a közzétételére.