Az EU zárja be a kínzás-kereskedelem kiskapuit!

Az Európai Uniónak (EU) sürgősen szigorítania kell a törvénykezését, hogy lehetővé tegye a tagállamok számára a kínzáson, embertelen bánásmódon és kivégzésen kívül más célra nem használható eszközök és technológiák kereskedelmének betiltását – nyilatkozta az Amnesty International és az Omega Research Foundation, miközben Brüsszelben összeülnek a szakértők, hogy a jelenlegi szabályozás szigorításáról döntsenek.

A szervezetek felhívják továbbá az EU-t, hogy zárja be a jogi kiskapukat, amelyek megengedik az olyan eszközökre és technológiákra vonatkozó képzések népszerűsítését, kereskedelmét és biztosítását, amelyeket a rendfenntartó szervek kínzásra vagy egyéb kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód és büntetés céljából használnak.

A közelmúltban átvizsgált, a kínzási eszközök kereskedelmére vonatkozó európai szabályozás hatalmas áttörés és a világon egyedülálló, azonban maradtak még kiskapuk.”- mondta Brian Wood, az Amnesty International fegyverzet-ellenőrzési, biztonsági kereskedelmi és emberi jogi projektjének vezetője.

„A már betiltott eszközök a horror valódi tárházát tárják elénk: ujjbilincsek, mozgást korlátozó székek, fém rendőrbotok és halálos injekciók beadására tervezett fecskendőrendszerek, hogy csak néhányat említsünk. A tiltólista évenkénti kibővítése önmagában azonban nem elég ahhoz, hogy az EU azonnal betilthassa az újonnan felmerülő kínzóeszközöket és kínzásra használt technológiákat.”

Ez egy fontos első lépés az EU-s kereskedelmi szabályozás régóta halogatott átszervezésében. A ma összeülő EU-s szakértők előtt ott a lehetőség, hogy világszerte megvédjék az embereket a kínzástól és a halálbüntetéshez használatos technológiáktól. Ehhez be kell zárniuk az ismert kiskapukat és garantálniuk kell, hogy európai cégek ne vehessenek részt a gyalázatos visszaélésekben, amikre ezeket az eszközöket használják.” - nyilatkozta Dr. Michael Crowley, az Omega Research Foundation kutató munkatársa.

A július 16-án elfogadott új, kötelező érvényű EU-s szabályozás kibővíti a betiltandó kínzóeszközök és a szigorú ellenőrzést igénylő biztonsági eszközök listáját. Ez önmagában is hatékonyabbá teszi a 2005. júniusában bevezetett első EU-s szabályozást, de EU-s tisztségviselők az EU-s kereskedelem-ellenőrzési mechanizmusok további változtatásairól tárgyalnak, hogy megakadályozzák az európai vállalatok részvételét a kínzáshoz vagy halálbüntetéshez használatos eszközök kereskedelmében. Többek között nem exportálhatnak a továbbiakban EU-s vállalatok és személyek:

  • kivégzésekhez használatos eszközöket, úgymint: akasztófát és nyaktilót, villamosszéket, mérges gáz alkalmazására használatos légmentesen záródó kamrát, halálos injekciók beadását lehetővé tevő automatikus fecskendőrendszert és halálbüntetésekhez használt gyógyszert;

  • mozgás korlátozására szolgáló eszközöket, úgymint: hüvelykujj-bilincset, ujjbilincset, hüvelykujjszorítót, ujjszorítót, merevrudas béklyót, a láb mozgását korlátozó nehezékkel ellátott eszközt, fogva tartásra szolgáló széket, bilincstáblát és -ágyat, valamint ketreces ágyat;

  • fémtüskés rendőrbotokat és pajzsokat, illetve több ostorheggyel ellátott korbácsokat.

A csak szigorú ellenőrzés mellett exportálható termékek listáján szerepelnek azok a rendészeti eszközök, amelyeket ugyan lehet törvényesen is használni, de könnyen felhasználhatók kínzáshoz vagy egyéb embertelen bánásmódhoz, úgymint:

  • egyének célzására szolgáló elektromos sokkoló eszközök, illetve mostantól olyan sokkoló eszközök is, amelyekkel egyszerre több ember is megcélozható;

  • tömegoszlatásra szolgáló eszközök, amelyek cselekvőképtelenséget okozó vagy irritáló hatású vegyi anyagokkal céloznak meg személyeket vagy nagyobb területeket;

  • láncos bilincsek és rabláncok.

A szakértők most a szabályozás kereskedelmi mechanizmusait vizsgálják és a következő három hónapban javaslatot fognak benyújtani az Európai Parlamenthez és az Európai Tanácshoz.

Az Amnesty International és az Omega Research Foundation által azonosított kiskapuk lehetővé teszik az EU-ban bejegyzett vállalatok számára, hogy:

  • EU-n kívüli harmadik országoknak kínzóeszközöket adjanak el, feltéve, hogy az eszközök nem érintik az EU területét;

  • kínzóeszközöket népszerűsítsenek EU-s fegyverbemutatókon;

  • olyan szakmai segítséget, például műszaki képzést nyújtsanak, amely hozzájárul a kínzáshoz vagy rossz bánásmódhoz;

  • olyan új eszközöket és technológiákat dobjanak piacra és kínáljanak rendfenntartók számára, amelyek nagy valószínűséggel halálbüntetésekhez, kínzáshoz vagy egyéb rossz bánásmódhoz lesznek felhasználva.

Háttér információ

Az Európai Unió tanácsának kereskedelmi kérdésekkel foglalkozó munkacsoportja július 28-29-én összeül, hogy megvitassa többek között a „Tanács 1236/2005/EK egyes, a halálbüntetés, a kínzás vagy más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód és büntetés során alkalmazható áruk kereskedelméről szóló rendeletére” vonatkozó módosító javaslatokat.

A 1236/2005-ös Tanács rendelet 2005. júniusi elfogadásával, az EU soha korábban nem látott, kötelező érvényű kereskedelmi szabályozást vezetett be halálbüntetések, kínzás vagy egyéb rossz bánásmód során alkalmazott eszközök („kínzóeszközök”) egész sorára, amelyek eddig rendszerint nem szerepeltek az EU tagállamok katonai, kettős-felhasználású vagy stratégiai export-szabályozási listáin.

Az Amnesty International és az Omega Research Foundation 2007-ben, 2010-ben és 2012-ben három jelentést tett közzé, amelyek felhívták a figyelmet az EU-s szabályozás kiskapuira, illetve az EU tiltott és ellenőrzött eszközöket felsoroló két listájának hiányosságaira, amelynek köszönhetően szakadatlanul folytatódott a halálbüntetés végrehajtására szolgáló szerek és a „kínzóeszközök” kereskedelme.

No more delays: Putting an end to the EU trade in "tools of torture"Index Number: ACT 30/062/2012, Date Published: 29 June 2012http://www.amnesty.org/en/library/asset/ACT30/062/2012/en/66235abe-7eb8-4e6d-9516-04fb494e50d6/act300622012en.pdfEurope: From words to deeds: Making the EU ban on the trade in 'tools of torture' a reality Index Number: EUR 01/004/2010 Date Published: 17 March 2010 http://www.amnesty.org/en/library/asset/EUR01/004/2010/en/fb4ff4cc-9a20-44dc-8212-ebd9f4727f7b/eur010042010en.pdfEuropean Union: Stopping the Trade in Tools of Torture Index Number: POL 34/001/2007 Date Published: 27 February 2007 http://www.amnesty.org/en/library/asset/POL34/001/2007/en/ff4bc11b-d3bc-11dd-a329-2f46302a8cc6/pol340012007en.pdf

A 2010-es EU-s szintű kampányolás eredményeképp az Európai Bizottság 2011-ben a két lista kibővítéséről döntött, hogy azokra felvegyenek olyan további eszközöket, mint a kivégzéseknél használt vegyszerek. Szakértők szerint ez önmagában kevés volt azonban ahhoz, hogy az ilyen irányú kereskedelemnek gátat szabjanak, ezért a rendeletet a Bizottság mindenre kiterjedően átvizsgálta.

2014. július 16-án a Bizottság bevezette a 775/2014-es számú bizottsági végrehajtási rendeletet, amely tovább bővítette a rendelet hatásköre alá tartozó a tiltott és ellenőrzött áruk listáját.

Az aktuális Európai Uniós szabályozás tiltja a mozgást korlátozó székekhez hasonló eszközök exportját