Matteo de Bellis, az Amnesty International olaszországi kampányosa augusztus közepén egy hetet töltött az olasz tengerészet felkutatási és mentési műveleteiben részt vevő fregattjának, a Virginio Fasan-nak a fedélzetén. A blog második részének aktualitást ad, hogy Cecilia Malmström, az EU belügyi biztosa, Angelino Alfano olasz belügyminiszterrel folytatott találkozóját követően a múlt héten bejelentette, egy új Frontex (Európa külső határainak védelmét koordináló uniós szerv) műveletet indítanak, hogy segítsenek az olasz Mare Nostrum programnak a migrációs helyzet kezelésében a Földközi-tengeren.

Virginio Fasan, 2014. augusztus 14.Megmentett emberek az olasz tengerészet felkutatási és mentési műveleteiben részt vevő fregattja, a Virginio Fasan fedélzetén

A Földközi-tenger középső régiójában őrködünk az olasz szigetnél, Lampedusánál, amely Tunézia és Líbia között található. A Virginio Fasan a legnagyobb hajó a területen; felveszi a kisebb hajók által megmentett embereket és együtt szállítja ki őket a partra.

A hajó helikopterét rutinellenőrzésre kell vinni, és a pilóták meghívnak, hogy tartsak velük Lampedusába. A sziget még mindig Európa előőrse, de jelentősen nyugodtabb, mióta Olaszország elindította a Mare Nostrum (’Mi Tengerünk’) akcióját 2013 októberében. A tengeren megmentett embereket most egyenesen Szicíliába vagy Olaszország szárazföldi részeire szállítják.

A hajón bonyolult a helyzet. A partiőrség néhány száz méterre onnan körülbelül 500 embert vett fel. Két embernek is sürgős orvosi segítség kell, ezért a Fasan orvosi személyzete gyorsan elindul a helikopterrel. Az egyik sérült feltételezhetően gerincsérült, de túléli.

Sötétedik, a hold még nincs fenn. A Fasan folytatja az őrjáratot, a legénység a tengert pásztázza. Próbálok pozitív maradni: talán rosszul határozták meg a helyzetüket, talán egy másik hajó megmentette őket. Talán.

Éjfél körül a kapitány úgy dönt, hogy visszatérünk: még fel kell vennünk 727 embert a másik hajóról. Két gumicsónak segítségével tucatonként érkeznek a menekültek a Fasan-ra. Először a családokat segítik át.

Felállítanak két hangárt: egyet a családoknak, egyet a kórháznak. Pár ember megsérült, de szerencsére most nincsenek áldozatok és nincs szükség intenzív ellátásra sem.

A következő reggel még 277 embert veszünk fel három másik hajóról. Ebédre a fedélzet megtelt 1004 emberrel Szíriából, Szomáliából, Gambiából, Bangladesből és más országokból. Mindenki kap vizet, élelmet, és egy szintetikus takarót, ami alumínium fóliának néz ki. Áll a sor a WC-hez. A gyerekek játszanak.

Meg fogok halni, meg fogok halni”

Nem volt se iránytűnk, se GPS-ünk, se telefonunk, csak arra vártunk, hogy egy nagy hajó megmentsen minket. Néha úgy éreztem: meg fogok halni. Olaszország ezrek életét segít megmenteni Szíriából és más országokból. Talán egy másik ország Európából segít Olaszországnak is.”

Egy csoport beszélgető, nevető, tradicionális, színes ruhát viselő szomáliai nő felkelti az érdeklődésemet. Megmutatják a sebeiket, hol ütötték őket a líbiai rendőrök.

Sokan hálásak az olasz haditengerészetnek, hogy emberek életét menti meg a tengeren. Tudják, hogy ha a Mare Nostrum akció befejeződik, és más felkutatási és mentési akció nem kezdődik el, sokkal kevesebben fognak Európába eljutni. És nem azért, mert kevesebben fogják megkockáztatni az utat, hanem mert sokkal többen fognak vízbe fulladni.

Európa kudarca az emberek megvédésében

Ahogy a 848 férfi, 102 nő és 54 gyerek elhagyja a hajót, a rendőrség, az olasz Vöröskereszt és mások már a mólón várják őket egy nagy sátorral. A szűrési és azonosítási procedúrák órákat vesznek igénybe, majd a buszok a menedékhelyekre szállítják az embereket.

http://www.amnesty.hu/news/388/az-olasz-tengereszettel-jarorozve-a-tengeren-bajba-jutott-menekultek-nyomaban.

A petíciónk aláírásával bárki felszólíthatja az EU-t, hogy mentse meg a menekültek és migránsok életét Európa határainál: bit.ly/soseuropa