Matkovics István az egyik legtöbb képzést tartó önkéntes képzőnk, csak idén eddig több mint 650 diáknak mesélt az emberi jogokról harminc foglalkozáson. István trénerként dolgozik, képzéseket szervez és tart vállalatoknak. Ismerjétek meg a képzői csapatunk egyik meghatározó tagját, aki szabadideje egy részét szívesen áldozza arra, hogy a következő generációk nagyobb tisztelettel és elfogadással viszonyuljanak egymáshoz.

Tavaly nyáron végezted el a Képzők képzését, és azóta vagy meghatározó tagja képzői csapatunknak. Emlékszel még, hol hallottál a lehetőségről, és miért jelentkeztél?

Igen, egészen pontosan emlékszem, az autóban hallgattam a rádiót, Jeney Orsolya beszélt a képzésekről, és egy olyan módszert mutatott be, amelyet én magam is alkalmazok és nagyon hatékonynak tartok. Pár nappal később valahol a neten elém került a felhívás a képzésről. Jelentkeztem.

Mesélj egy kicsit magadról! Mivel foglalkozol?

Szabadfoglalkozású vagyok, képzéseket tartok vállalatoknak kommunikáció, együttműködés, vezetés területeken, és saját akkreditált képzési programjaim is vannak, például mediátor, agressziókezelő tréner képzés, vagy stressz-kezelés, valamint vállalok mediációt, coachingot is.

Mivel töltöd szívesen a szabadidődet?

Szeretek futni, a párommal kirándulni, a kutyámmal hajnalban sétálni, és rajzolni, festeni is. Szívesen tartok képzéseket, foglalkozásokat önkéntesként.

Volt már olyan, hogy a mindennapokban előítéletekkel kellett szembesülnöd?

Talán a legszembetűnőbb akkor, amikor képzésen olyan célcsoporttal dolgozom, ahol előítéletek vannak, de pont azt tartom feladatnak, hogy ez ellen az én eszközeimmel tenni tudjak.

Mi az álmod?

Nehéz kérdés, nincs egyértelmű kiemelt álmom, talán csak szeretnék úgy élni, hogy önmagam lehessek – végig.

Nem tudom, számolod-e, de csak 2017-ben harminc foglalkozást tartottál már velünk, több mint 650 diáknak. Szinte mindegyik típusú órát jól ismered, de biztos van kedvenced közülük. Ha igen, melyik az és miért?

Próbáltam követni a számokat, de letettem róla. Nehéz megmondani, hogy melyik a kedvencem, mert tulajdonképpen a résztvevő gyerekek a legfontosabbak számomra, az órák hatását keresem és találom meg rajtuk. De ha mégis választani kellene, talán az Ellenség-óra és a Mi lenne, ha…? óra.

Biztosan rengeteg jó benyomást szereztél az órák kapcsán. Fel tudsz idézni egy-két kedves élményt ezek közül?

Megint nehéz a kérdés, mert minden óra mindig más és mindig élmény. De természetesen vannak olyan esetek, amik megmaradnak bennem is. Volt egy negyedikes kisfiú az egyik Ellenség órán, az óra elején még az a viselkedése volt, amit általában az osztály felé általában mutatott, azaz „legyőzni az ellenséget…” kemény, vicces, aztán az óra végén, tátott szájjal azt írta a palackba, hogy „ne halljon meg több ember”. Nagy volt a kontraszt az óra eleje és a vége között, nem csak a szavai, hanem a viselkedése közt is.

Egy másik esetben egy kilencedikes osztály 4 alkalmas programja elején a lépegetős - szerepkártyás feladatban zavartan nevetgélt a leszbikus, homoszexuális profiloknál, majd két héttel később, amikor ismét előkerült ez a téma, már nem voltak zavarban, már komolyabban vették. Ezeket tartom igazi eredménynek.

A gyerekek gyakran töltenek ki visszajelző íveket a foglalkozások végén. Ezekben legtöbbször azt írják rólad, hogy barátságos, figyelmes és felkészült vagy illetve jól magyarázol. Volt azért olyan alkalom, amikor nehezen őrizted meg a türelmedet? Mi (volt) a legnagyobb kihívás a számodra?

Igen, ritkán, de előfordul, hogy egy-egy osztályban van olyan viselkedés, amit úgy értelmezek, hogy hátráltat, akadályoz a program levezetésében. Ekkor bennem is feszültség keletkezik, ami szerintem rendben is van, csak megtanultam ezt a feszültséget gyorsan kezelni, és nem tanárként, nem szülőként fellépni ilyenkor, hanem egy elfogadó trénerként, aki együttműködik azokkal is, akik nem úgy viselkednek, ahogy szeretnénk. Volt egy középiskolai osztály, akikkel többalkalmas programot vezettünk, akikre ez a viselkedés jellemző volt, ez kihívást is jelentett a számomra.

Mit tanácsolnál azoknak, akiket érdekel a képzői lehetőség az Amnestynél?

Jöjjetek, vegyetek részt a képzők képzésén, adjatok esélyt annak, hogy kipróbáljátok magukat ezen a területen, mert ma kiemelten szükség van ennek a korosztálynak az érzékenyítésére az emberi jogokra. Az órák nagyon jók, hatásosak, az iskolai igényekhez alakították ki a tematikát, és ami nagyon fontos nekem, nem direkt módon közelít a témakörökben, hanem érzékenyít. 

Bejegyzés helye:Emberi jogi oktatás